nv

Pistolová hvězda je jedna z nejjasnějších hvězd Mléčné dráhy. Najdeme ji v souhvězdí Střelce ve vzdálenosti 25 000 světelných let od Země. Je téměř zcela zakryta oblaky mezihvězdného prachu.

Za objev této hvězdy vděčíme Hubblovu kosmickému teleskopu, který ji začátkem devadesátých let objevil v infračerveném spektru. Podle prvních odhadů měla mít Pistolová hvězda 10 milionkrát vyšší svítivost než Slunce. Další studie toto číslo ale přeci jen snížily přibližně na 1,7 milionu, což je zhruba třetina svítivosti Eta Carinae.

Jak už bylo zmíněno v úvodu Pistolová hvězda vyzáří každých 20 sekund tolik energie, jako Slunce za celý rok. To je dáno tím, že objekty této zářivosti jsou obvykle 80-150 krát větší než Slunce, přičemž se jejich životnost pohybuje okolo 3 milionů let a oproti běžným hvězdám jsou velmi ovlivněny tlakem vysílaného záření, což způsobuje radikální úbytek hmoty.