Temná skvrna na Neptunu

Nový obrázek získaný 16. května 2016 Hubbleovým vesmírným teleskopem potvrdil přítomnost temné skvrny v atmosféře Neptunu. Ačkoliv přítomnost víru by zaznamenána již dříve, během průletu sondy Voyager v roce 1989 a také Hubbleovým vesmírným teleskopem v roce 1994, ve 21. století je tomu na Neptunu poprvé. Na envéčku jsme nedávno o tomto objevu již stručně psali, Sylvie Gorková z Hvězdárny Valašské Meziříčí nám ale nabízí další podrobnosti. Pojďme na ně.

Objev byl oznámen 17. května 2016 Centrálním úřadem pro astronomické telegramy (CBAT) elektronickým telegramem z Kalifornské university v Berkeley astronomem Mikem Wongem, který vedl tým a analyzoval data z Hubbleova teleskopu.

Neptunovy tmavé víry jsou vysokotlaké systémy a obvykle jsou doprovázeny jasnými bílými mraky, které jsou nyní také viditelné. Světlé mraky se tvoří, když je proud okolního vzduchu narušen a odkloněn směrem nahoru pod tmavou skvrnu. Je pravděpodobné, že je způsobují plyny metanu zmrazených do ledových krystalů.

V červenci 2015 byly světlé mraky opět viděny na Neptunu několika pozorovateli, od amatérů až po astronomy pracujících na Keckově dalekohledu na Havaji. Astronomové měli podezření, že tyto světlé mraky jsou předzvěstí tmavé skvrny. Neptunovy tmavé víry jsou totiž obvykle vidět pouze v modré vlnové délce a to pouze Hubbleovým teleskopem, který má vysoké rozlišení potřebné pro vzdálené objekty jako je Neptun.