pera_optical_registered

Japonská kosmická agentura JAXA zveřejnila informace, které poskytla observatoř Hitomi ještě před svým předčasným koncem.

Na palubě sondy se nacházelo 6 přístrojů a 4 detektory, které umožňovaly pozorování od měkkého rentgenového záření až po gama záření s vysokým energetickým rozlišením.

Jedním z těchto zařízení byl také revoluční spektrometr SXS (Soft X-ray Spectrometer) vyvinutý a postavený v Goddard Space Flight Center.

A právě díky tomuto přístroji zachytila Hitomi pohyb extrémně horkého plynu, který při teplotách kolem 50 miliónů stupňů Celsia jasně září v rentgenové oblasti.

SXS sledoval 250 miliónů světelných let vzdálenou oblast, kterou známe pod označením Kupa galaxií v Perseu, kde se nachází tisíce galaxií. Bylo zjištěno, že extrémně horké plyny se zde pohybují rychlostí kolem 590 000 km/hod. Podrobnosti byly zveřejněny 7. července v časopisu Nature a více si také můžete přečíst na webu NASA.

Hitomi byl rentgenový astronomický satelit vyrobený japonskou kosmickou agenturou JAXA. Jeho úkolem bylo sledovat extrémně energetické procesy ve vesmíru.

Observatoř byla navržena tak, aby navazovala na výzkum prováděný americkým satelitem Advanced Satellite for Cosmology and Astrophysics. Měl zkoumat tvrdé rentgenové záření na energiích vyšších než 10 keV.