Astronomové z University of Michigan’s College of Literature, Science, and the Arts (LSA) jako první objevili, že horký plyn v halu naší Mléčné dráhy rotuje ve stejném směru a podobnou rychlostí jako disk naší Galaxie.

Výzkum vycházel, mimo jiné, z archivních dat získaných prostřednictvím vesmírné observatoře XMM-Newton, kterou provozuje ESA a byl publikován v časopisu Astrophysical Journal.

Tento objev je v rozporu s tím, co jsme si doposud mysleli. Domnívali jsme se totiž, že celý disk Galaxie rotuje, zatímco tento několikanásobně větší rezervoár ionizovaného plynu zůstává prakticky bez pohybu. Nyní víme, že rotuje také, jen o něco málo pomaleji. Galaktický disk rotuje rychlostí 869 000 km/hod a plyn v halu rotuje rychlostí přibližně 644 000 km/h.