211305

Internetový magazín Science se v článku Alien life could feed on cosmic rays zabývá zajímavou otázkou. Mohly by být jinak vražedné paprsky galaktického kosmického záření zdrojem života na jiných planetách? Zdá se, že ano.

Že to možné je, má dokazovat pozemská grampozitivní bakterie z kmene Firmicutes se snadno zapamatovatelným názvem Desulforudis audaxviator, která si v extrémních podmínkách přímo libuje.

Tuto bakterii velkou asi 4 mikrometry objevil už v roce 2008 americký biolog Dylan Chivian v dole na zlato Mponeng v Jihoafrické republice, a to v hloubce 2,8 kilometrů pod povrchem Země.

Naprosto unikátním rysem této bakterie je to, že žije v naprosté izolaci od jiných organismů, bez kontaktu s kyslíkem a se slunečním světlem. Představuje tak sama o sobě uzavřený ekosystém. Energii získává zejména z radioaktivního rozpadu uranu obsaženého v okolních horninách.

Obsahuje také geny, které jí umožňují získávat z okolí uhlík a dusík, nezbytné pro syntézu proteinů. Svým způsobem života naznačuje, jak by mohly vypadat mikroorganismy ve vesmíru, pokud by existoval život i mimo naši planetu.