Astronomie v podstatě existuje od okamžiku, kdy člověk poprvé zvedl hlavu k obloze. Od té doby jsme se toho o vesmíru naučili opravdu hodně. Objevili jsme také spoustu exoplanet u cizích hvězd. Ale…

Ale nyní se zdá, že čím více toho o vesmíru víme, tím více zjišťujeme, že toho víme stále ještě málo. Příkladem toho jsou tři exoplanety, které by podle našich současných znalostí vlastně vůbec neměly existovat.

První takovou exoplanetou je Kepler-78b v souhvězdí Labutě, která je od nás vzdálena asi 400 sv. let. Jak již název napovídá, exoplaneta byla objevena na základě dat získaných z teleskopu Kepler.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   Tři exoplanety, které by vůbec neměly existovat (2. díl)

Astronomové vypočítali, že je Kepler-78b jen o něco málo větší než Země (1,2x) a o něco hmotnější (1,7x). Má tedy i podobnou hustotu a složení. Paráda, našli jsme druhou Zemi. Má to ale háček. Kepler-78b je Slunci podobné hvězdě 100 krát blíže ve srovnaní se Zemí a rok na této planetě uteče během jedné šichty, tedy za 8,5 hodiny.

Povrchová teplota exoplanety by se tak mohla blížit i k 3 100 °K. Jde tedy o hotové peklo. V takovém „životním“ prostředí jsou dokonce tekuté i horniny.

Modely vzniku planet předpovídají, že žádná planeta nemůže vzniknout na tak blízké dráze a modely vývoje planet zase předpovídají, že oběžná dráha exoplanety Kepler-78b by se měla zhroutit a planetu tak nakonec odsoudit ke splynutí s mateřskou hvězdou, což se pravděpodobně stane v horizontu následujících 3 mld. let. POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ. (2. díl | 3. díl)