Náš seriál, ve kterém listujeme katalogem pana Messiera, pokračuje po technické přestávce svou 39. částí. Dnes si představíme otevřenou hvězdokupu M 67.

Messier 67 (také NGC 2682) je otevřená hvězdokupa v souhvězdí Raka. Objevil ji Johann Gottfried Koehler v roce 1779. Nachází se v blízkosti hvězdy Acubens a je na hranici viditelnosti pouhým okem, ale triedrem ji není těžké nalézt.

Jasnost hvězdokupy je přibližně 6,1 mag a úhlový průměr 30 obloukových minut. Obsahuje více než tisíc hvězd, ze kterých asi 500 dosahuje jasnosti mezi 10. a 16. magnitudou. Jednotlivé hvězdy by měly být rozeznatelné již 6 cm dalekohledem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   V září proletí nedaleko Země velká planetka. V říjnu malá, ale hodně blízko

Hvězdokupa je od Země vzdálená okolo 2 700 světelných let. Leží dost daleko od galaktické roviny a svým věkem kolem 4 mld. let patří mezi nejstarší známé otevřené hvězdokupy. K naší Galaxii se přibližuje rychlostí 32 km/s.

Mezinárodní tým astronomů nalezl v otevřené hvězdokupě M 67 nečekaně vysoký počet obřích extrasolárních planet typu horký Jupiter. Pozorování, která přinesla tento překvapivý objev, byla získána pomocí řady dalekohledů a přístrojů, mezi kterými byl také HARPS – spektrograf pracující na observatoři ESO/La Silla.

V prostoru hvězdokupy s poměrně vysokou hustotou stálic dochází k častějším interakcím mezi planetami a blízkými hvězdami, což by mohlo nadprůměrný počet velkých a horkých planet vysvětlit. Více v tomto článku.

Zdroj: cs.wikipedia.org, foto: ESO/L. Calçada