Co má Mona Lisa a planeta Venuše společného? Nenapodobitelný, tajuplný úsměv. Venuše je ale krapet rozvernější, jak zjistila sonda Akatsuki, směje se totiž od ucha k uchu (pardon, přesněji od pólu k pólu). Co to vlastně sonda na Venuši pozorovala?

Japonská kosmická agentura (JAXA) vyslala v roce 2010 k Venuši svojí sondu s názvem Akatsuki (Úsvit) s cílem globálně zmapovat atmosféru planety. Navedení na oběžnou dráhu, jak si jistě vzpomínáte, nebylo napoprvé úspěšné, a tak musela sonda obíhat pět let kolem Slunce.

Dne 7. prosince 2015 na druhý pokus úspěšně zaparkovala na oběžné dráze planety, ačkoliv jiné, než bylo původně plánováno. Sonda ovšem pracuje jak má a vědcům na Zemi posílá velice zajímavé údaje.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   NASA vybere novou kosmickou observatoř

Příkladně nyní svět obletěla zpráva o tom, že sonda Akatsuki zjistila v horních vrstvách atmosféry vlnu, která se vzhledem k povrchu pohybuje rychlostí kolem 360 km/hod.

Vlna je dlouhá přibližně 10 tisíc km, táhne se téměř od pólu k pólu, a pohybuje se ve výšce asi 65 km. Ve studii zveřejněné v časopise Nature Geoscience japonští planetologové označili tento útvar jako „atmosférickou gravitační vlnu“.

„Venušin úsměv“ pozorovala sonda po dobu čtyř dní, poté zmizel. Vědci se nyní budou snažit vysvětlit, co přesně tuto „atmosférickou gravitační vlnu“ způsobuje, neboť ve hře je celá řada faktorů. Analyzovat se budou také údaje ze sondy Venus Express, která v minulosti podobnou anomálii zaznamenala.

Zdroj: novinkykosmonautiky.blogspot.com, nytimes.com, nature.com, wikipedia.org, foto: nytimes.com, Nature Geoscience, Wikimedia Commons. Doporučený odkaz: Large stationary gravity wave in the atmosphere of Venus