Zásobovací loď Dragon firmy SpaceX dopravila na palubu Mezinárodní kosmické stanice nejen zásoby a jídlo pro šestičlennou posádkou žijící a pracující vysoko nad Zemí, ale také nový přístroj NASA, který bude – s pomocí zařízení vyvinutého ESA – monitorovat naši atmosféru.

Kosmická stanice létá přibližně 400 km nad našimi hlavami rychlostí 28800 km/h, takže každých 24 hodin „zažije“ po šestnácti východech Slunce, jeho západech, východech Měsíce i jeho západech. Oběžná dráha stanice přitom leží níže, než v případě většiny ostatních družic, takže nabízí vědcům zajímavé možnosti pro výzkum.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   Mise Dawn bude pokračovat

Experiment NASA SAGE III (Stratospheric Aerosol and Gas Experiment) bude monitorovat aerosoly, ozón a další plyny v horních vrstvách zemské atmosféry sledováním slunečního nebo měsíčního svitu při průchodu jimi. Kosmonauti na stanici přitom často podotýkají, jak tenká se atmosféra jeví právě při pohledu „ze strany“.

Přístroj SAGE zlepší naše pochopení ozónu a změn klimatu v horních vrstvách atmosféry tím, že se bude „dívat“ právě směrem na Slunce a Měsíc ve chvíli, kdy se začnou objevovat nad horizontem – a právě to je okamžik, kdy Hexapod z ESA přijde ke slovu.

Šestice podpěr Hexapod bude společně pracovat na tom, aby byly Slunce a Měsíc sledovány během několika sekund s maximální přesností během desítek východů a západů v průběhu celého dne.

Hexapod bude sledovat Slunce, dokud nezmizí za obzorem, pak se vrátí do své pozice, aby si celou proceduru zopakoval s Měsícem. A tak pořád dokola.

Za pomoci robotického manipulátoru byla provedena instalace Hexapodu a přístroje SAGE na hlavní nosník ISS. Jemná mechanika Hexapodu byla během startu aretována, aby odolala vysokému přetížení a vibracím. Po instalaci na své místo, došlo k jejímu automatickému odjištění – čímž odpadla potřeba realizace kosmické vycházky.

Hexapod postavily firmy OHB Italia a Thales Alenia Space Italy společně s Airbus Defence and Space. Po zhruba dvoutýdenní kontrole zařízení přímo na oběžné dráze předá ESA jeho řízení NASA a studium atmosféry může začít. Cílem je získat nejméně tři roky pozorování, přičemž všechna měření budou veřejně dostupná.

Zdroj: ESA, NASA, @Space_Station (Twitter), sage.nasa.gov, foto: ESA/NASA. Doporučené odkazy: SAGE III Press Kit (PDF), SAGE III Fact Sheet, SAGE III Stratospheric Aerosol and Gas Experiment