Zdá se, že ve vesmíru je možné opravdu všechno. Kdybychom měli nad vším nechápavě kroutit hlavou, tak by nám asi brzy upadla. Příkladně nyní astronomové ohlásili objev hvězdy obíhající v těsné blízkosti černé díry.

Astronomové získali důkaz o existenci hvězdy, která obíhá kolem černé díry ve vzdálenosti asi 2,5 násobku vzdálenosti Země-Měsíc, což je přibližně 960 200 km. Hvězda, v tomto případě bílý trpaslík, černou díru oběhne jednou za 28 minut. Jde o binární systém, který astronomové pojmenovali X9 (47 TUC X9)

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   SERIÁL: Hlubinami vesmíru s dr. Richardem Wünschem (2/2)

K objevu přispěla data získaná prostřednictvím rentgenové orbitální observatoře Chandra, družice NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) a nesmíme také zapomenout na australský pozemní teleskop ATCA (Australia Telescope Compact Array). Objekt X9, který je od Země vzdálen asi 14 800 sv. let a nachází se v kulové hvězdokupě 47 Tucanae, byl pozorován už od roku 2015.

Zdroj: novinkykosmmonautiky.blogspot.com, nasa.gov, chandra.harvard.edu, foto: NASA / CXC / University of Alberta / A.Bahramian et al .; Ilustrace: NASA / CXC / M.Weiss, video: Chandra X-ray Observatory