Tuto spirální galaxii s příčkou v souhvězdí Pece, jež je od nás vzdálena asi 45 mil. sv. let, objevil britský astronom William Herschel v roce 1790. Je to galaxie plná zajímavostí a extrémů.

NGC 1097 (Caldwell 67) najdeme na obloze ve střední části souhvězdí Pece, 2 stupně severně od hvězdy Beta Fornacis. Ve střední Evropě ale nevychází vysoko nad obzor.

NGC 1097 je Seyfertova galaxie, což je souhrnné označení pro spirální nebo nepravidelné galaxie s extrémně jasným jádrem. Tato extrémní jasnost je způsobena přítomností supermasivní černé díry.

Konkrétně v jádře této galaxie se nachází obří černá díra s hmotností 140 milionů hmotností Slunce. Kolem černé díry se nachází zářící prstenec hvězdotvorné oblasti se sítí plynu a prachu, jejíž materiál po spirále padá do černé díry.

Padající materiál v prstenci spouští tvorbu dalších hvězd. Prstenec má v průměru přibližně 5 000 světelných let a spirálová galaktická ramena sahají do vzdálenosti desetitisíců světelných let.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   V září proletí nedaleko Země velká planetka. V říjnu malá, ale hodně blízko

Podrobné snímky odhalily čtyři úzké výtrysky plazmatu, které míří pryč od jádra. Rozbor nejjasnějších výtrysků a rozložení jejich energie napříč spektrem od rádiových vln po rentgenové záření vyloučilo jejich původ v synchrotronovém a brzdném záření.

Ve skutečnosti jsou tyto výtrysky tvořeny hvězdami. Pomocí simulací a také pozorování teleskopem Very Large Array, který tyto výtrysky zkoumal na vlnové délce vodíku (21 cm) a nenašel v nich atomární vodík (ukazatel slapových ohonů), bylo zjištěno, že se pravděpodobně jedná o roztříštěné zbytky splynuté trpasličí galaxie.

NGC 1097 má dvě satelitní galaxie, větší NGC 1097A a menší NGC 1097B. Trpasličí eliptická galaxie NGC 1097A je zvláštní eliptická galaxie, která obíhá ve vzdálenosti 42 000 světelných let od NGC 1097. NGC 1097A, díky vzájemné interakci, zjevně narušuje NGC 1097, a to především působením slapových sil.

Trpasličí galaxie NGC 1097B je ještě vzdálenější, má hmotnost 5 milionů hmotností Slunce, byla objevena díky jejímu záření molekulárního vodíku a vypadá jako běžná trpasličí nepravidelná galaxie.

Zdroj: cs.wikipedia.org, en.wikipedia.org, astro.cz, starshadows.com, foto: Steve Mazlin, Jack Harvey, Jose Joaquin Perez; SSRO-South, at PROMPT/CTIO, ESO, NASA/STScI/WikiSky, NASA/JPL-Caltech