ŽEŇ OBJEVŮ 2010 | První díl nám přiblíží astronomické výzkumy ve Sluneční soustavě.

První návštěva kosmického tělesa bude patřit Merkuru – jeho zajímavému magnetickému poli, povrchu i velmi řídké atmosféře. Poté se zastavíme u Venuše, u podivuhodného vulkánu Indunn, který právě nyní vykazuje sopečnou činnost.

Dalším tělesem bude planeta Země. Co nového přinesl rok 2010 ve výzkumu jejího vzniku? Jak dlouho se utvářela? Proč před 716 milióny lety celá nezamrzla? Byly i na rovníku ledovce?

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   Dramatický zrod hvězd aneb spoušť ve hvězdných jesličkách

Dalším zastavením po putování Sluneční soustavou bude Mars a přítomnost metanu v jeho atmosféře, tekoucí kapaliny na povrchu i jeho vulkanismus. Další novinkou z roku 2010 jsou objevy astronomů amatérů u Jupitera, přesněji záblesků nafilmovaných v jeho atmosféře.

I u Saturnu již tradičně přináší každý rok za poslední léta mnoho významných objevů. Je to způsobeno tím, že tam již více jak 7 let obíhá sonda Cassini. Rok 2010 např. přinesl dlouho hledané objasnění záhady rozdílných povrchů na měsíci Japetus. Proč je jedna jeho část výrazně tmavší než druhá polovina povrchu?

Tuto záhadu i jiné objevy u dalších měsíců Saturnových (Rhea, Titan) a také u meziplanetární látky (srážky planetek, zodiakální světlo, kometa Hartley 2, planetka Itokawa, radarové meteory) poodhalí dr. Jiří Grygar v tomto pořadu.

Zdroj: TV NOE, autor pořadu: Jindřich Suchánek. Seriál Hlubinami vesmíru je na webu NÁŠ VESMÍR uváděn s laskavým svolením TV NOE, děkujeme!

Místo pro Vaše názory a komentáře: