V časopise Nature byla zveřejněna studie o exoplanetě KELT-9b. „Je to nejžhavější exoplaneta, jakou jsme kdy objevili,“ říká vedoucí studie Scott Gaudi (Ohio State University) o této ve všech směrech „jiné“ planetě, která se nachází v souhvězdí Labutě ve vzdálenosti asi 650 sv. let od naší rodné hroudy.

Exoplaneta KELT-9b je se svou teplotou 4 327 °C na denní straně teplejší, než celá řada hvězd. Planeta je také výrazně „jiná“ tím, že obíhá kolmo na osu rotace mateřské hvězdy, přičemž jeden její oběh trvá přibližně 1,5 dne.

Obří plynná exoplaneta KELT-9b je asi 2,8krát hmotnější než Jupiter, ovšem hustotu má oproti Jupiteru o polovinu nižší. Těleso má zřejmě i menší poloměr, ale extrémní záření z mateřské hvězdy KELT-9 způsobuje, že se atmosféra planety nafukuje doslova jako balón.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   Astronomové vyřešili záhadu vzniku prvních supermasivních černých děr

Mimochodem, mateřská hvězda s povrchovou teplotou kolem 9 900 °C je ještě docela mladičká a nabitá energií. Její věk se totiž odhaduje na pouhých 300 mil. let. KELT-9b má vázanou rotaci, jedna polokoule je tedy trvale vystavena vysokým teplotám, jakož i intenzivnímu a extrémnímu záření.

Atmosféra planety, která se velice rychle vypařuje, patrně neobsahuje ve větší míře běžné složky jako je voda, oxid uhličitý a metan. Za daných podmínek je to prakticky nemožné. Naopak atomy kovů jsou v atmosféře zastoupeny hojně.

Jaký bude osud exoplanety KELT-9b nám prozradí další výzkum, do kterého se zapojí teleskop Spitzer či Hubble Space Telescope. Lecos již nyní napovídá, že exoplaneta moc dobře neskončí.

Hodně nám v blízké budoucnosti napoví James Webb Space Telescope. Vědce totiž zajímá, zda má KELT-9b „ohon“, podobný kometárním ohonům (jak se předpokládá) a také, jak dlouho planeta přežije v blízkosti své hvězdy než se zcela vypaří.

Zdroj: novinkykosmonautiky.blogspot.com, nasa.gov, nature.gov, theguardian.com, foto: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt (IPAC), NASA/JPL-Caltech. Doporučený odkaz: A giant planet undergoing extreme-ultraviolet irradiation by its hot massive-star host