ŽEŇ OBJEVŮ 2010 | I ve druhé části představí dr. Jiří Grygar, astronom Fyzikálního ústavu AV ČR, nejvýznamnější objevy astronomických výzkumů, a to hlubokého vesmíru.

Nejprve se v debatě nad úžasnými novinkami zastavíme u pozoruhodných exoplanet. Co je na nich tolik pozoruhodné? Uvidíte sami při navštívení WASP-19, WASP-17, HR 8799, β Pictoris, 1RXS 1609-2105, HD 80606 aj.

Že Vám tato čísla a názvy moc neříkají? Inu je pravda, že poetika nějak astronomy při pojmenovávání exoplanet zatím opustila. Zato však vlastnosti exoplanet jako jsou jejich rotace, oběhy, sklony drah, spektra a další nás doslova uchvátí.

Vesmír je více než fantastická galerie! Uvážíme-li navíc, že zastoupení českých astronomů amatérů při výzkumu exoplanet je považováno i astronomy profesionály ve světě za naprosto unikátní, pak vězte, že povídání našeho hosta stojí za chvíli pozornosti!

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   Správný rytmus ve vesmíru

Po exkurzi za exoplanetami se vydáme k některým hvězdám v naší galaxii, které upoutaly pozornost vědecké obce. Jsou jimi např. Algol v Perseovi, Epsilon Auriguae, HM Cancri, DI Herculis, EV Lacertae. Co nového a také překvapivého bylo nejen u těchto hvězd vybádáno? Nechte se překvapit, protože je to opravdu místy neuvěřitelné!

I v poslední třetině našeho povídání se zaměříme na to nej, nej z výzkumů roku 2010, ale tentokráte již ve vzdáleném vesmíru. Uvidíme a uslyšíme např. o pozoruhodných nadhvězdách díky výsledkům výzkumu výbuchu Supernovy 2008fz.

Rovněž zábleskový zdroj záření gama GRB 090423 vzbudil pozornost astronomů nebývalou vzdáleností až k 13. miliardám světelných let! I kupa galaxií Jackson 041 je zatím nejvzdálenější kupou galaxií (12 mld. sv. let) a byla detekována více přístroji.

Na závěr si připomeneme významné světové observatoře a také 15. leté výročí zatím nejúspěšnějšího dalekohledu, a sice Hublle Space Teleskope.

Přijměte pozvání na práh výzkumů, které posouvají nejen naše poznání, ale i touhu chápat sounáležitost s veškerenstvem.

Zdroj: TV NOE, autor pořadu: Jindřich Suchánek. Seriál Hlubinami vesmíru je na webu NÁŠ VESMÍR uváděn s laskavým svolením TV NOE, děkujeme!

Místo pro Vaše názory a komentáře: