Motor VULCAIN pro Ariane 6 se chystá na první zážeh

Jistě Vám neuniklo, drazí čtenáři, že do Německa dorazil raketový motor Vulcain, aby zde byl připraven na prosincový testovací zážeh, který má demonstrovat nové schopnosti a technologie vyvinuté pro raketu Ariane 6. Pojďme si tento motor, při jehož výrobě byl použit i 3D tisk, trochu blíže představit.

Motor Vulcain 2.1, jak zní jeho přesné označení, bude hlavní pohonnou jednotkou Ariane 6 během prvních deseti minut letu. Vynese raketu až do výšky 200 km. Motor vyvíjí 135 tun tahu ve vakuu, přičemž váží přibližně stejně jako proudový motor Airbusu A318. Oproti němu má ovšem desetinásobně vyšší výkon.

Jednotlivé části motoru Vulcain od výrobců z celé Evropy byly integrovány v testovacím středisku Vernona ve Francii a demonstrační model byl odeslaný do zkušebního centra DLR v Lampoldshausenu, kde by měl projít funkčními testy. Motor Vulcain 2.1 pro Ariane 6 má oproti stávajícímu Vulcainu pro Ariane 5 mnoho změn, ovšem nejviditelnější z nich je tryska.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   Pozorování komety při prvním průletu Sluneční soustavou přineslo překvapení

Robustnější tryska byla vytvořena laserovým svařením dvou kovových částí, čímž uvnitř vznikly chladicí kanálky. Jednotlivé výztužné motoru jsou vyrobené 3D tiskem, což dovoluje zvýšit produkci a snížit výrobní cenu. Krom toho došlo ke dvěma zásadním změnám ve fungování motoru.

Více již není potřeba drahé kapalné hélium, protože nádrž kyslíku je nově tlakována právě ohřátým kyslíkem. Nový motor je zapalovaný ze země skrze spodní část trysky: namísto dosud používaných pyrotechnických zařízení uvnitř. Jde o snížení ceny a hmotnosti.

Během následujících patnácti měsíců proběhnou tři testovací kampaně nové verze motoru Vulcain, které poskytnou informace o funkčnosti a mechanickém chování. Pak přijdou na řadu kombinované testy motoru ve spojení s dalšími prvky Ariane 6.

Zdroj: ESA
Foto: ArianeGroup Holding, arianespace.com

Místo pro Vaše názory a komentáře (viz Pravidla pro komentáře):