Lunochod-1: Historicky první vozítko, které kdy jezdilo po povrchu mimozemského kosmického tělesa

Z kosmodromu Bajkonur odstartovala 10. listopadu 1970 (14:44 UTC) nosná raketa Proton K/D, která v rámci programu Luna dopravila na tzv. parkovací oběžnou dráhu 5600 kg vážící automatickou meziplanetární sondu Luna-17. Ta měla za úkol vysadit na Měsíci vozítko Lunochod-1, což se také o sedm dní později podařilo, čímž si SSSR ve vesmírném souboji s USA připsal významný úspěch, neboť Lunochod-1 byl historicky prvním vozítkem, které kdy brázdilo povrch mimozemského vesmírného objektu.

Luna-17 přistála na Měsíci v oblasti Mare Imbrium (Moře dešťů) jižně od mysu Promontorium Heraclides. Tři hodiny po přistání ze sondy vyjel Lunochod-1 (ovládaný dálkově ze Země) a zahájil pečlivě naplánovanou činnost.

Do 14. září 1971 najezdil Lunochod více než 10 km, přesněji 10 540 metrů, pořídil a na Zemi odeslal přes 20 000 snímků, několik stovek výsledků měření hornin, jakož i pětadvacet chemických rozborů.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:   Pozor, měsíc Phobos je pod napětím!

Hlavním konstruktérem lunárního vozítka, které bylo vyrobeno v konstrukčním středisku OKB Lavočkina, což je dnešní NPO Lavočkina v Chimkách, byl profesor Alexandr Kemurdžjan. Značná část povrchu Lunochodu byla pokryta solárními panely pro zajištění dostatku energie pro pohon.

Vybaven byl dvěma televizními kamerami, spektrometrem k chemické analýze, francouzským laserovým odražečem a řadou dalších přístrojů. Délka vozítka o hmotnosti 756 kg činila 2218 mm. Doslova unikátní byl výkyvný osmikolový podvozek s rozchodem kol 1,6 metru.

Lunochod-1 přečkal 11 lunárních nocí, než zeslábly jeho akumulátory. Ve dvanáctém lunárním dnu se již nepodařilo navázat s vozidlem spojení. 4. října 1971 tedy řídící středisko zastavilo další pokusy o spojení a prohlásilo tuto jinak velmi úspěšnou misi za ukončenou.

Zdroj: cs.wikipedia.org
Foto: selena.sai.msu.ru, planetology.ru
Doporučený odkaz: Více než 150 panoramatických fotografií, které pořídil Lunochod-1 (Панорамы Лунохода 1)

Místo pro Vaše názory a komentáře (viz Pravidla pro komentáře):