SERIÁL

Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem (2/2)

V této části se zaměříme na exoplanety a jejich výzkum. Co nového tento obor v roce 2012 přinesl? Jaká jsou překvapení a co se nám u blízkých hvězd podařilo objevit?

Svět exoplanet chrlí doslova každým dnem úžasná poznání, a to především díky teleskopu Kepler. Coby satelit naší planety sledoval již obrovské množství blízkých hvězd, jakož i nemalé množství jejich exoplanet.

I výzkum hvězd samotných přinesl v loňském roce četné objevy. U těch nejdůležitějších se krátce pozdržíme a dozvíme se např., že hvězda Éta Carinae každým rokem hrozí explozí v supernovu a proměnné hvězdy budí
pozornost i díky českým amatérským astronomům. A co se to děje u hvězdy Epsilon Aurigae?

TIP:   Duhové nebe

Poté nahlédneme do středu naší Galaxie, kde doslova „v přímém přenosu“ uvidíme pohlcování plynu černou dírou, která se, jak známo, nachází v jejím samém středu. Animace je úchvatná…!

Nevynecháme samozřejmě ani ty nejvzdálenější končiny pozorovatelného vesmíru. Návštěva dalekých galaxií pokládá mnohé otázky. Astronomové stojí vlastně teprve na pokraji jejich poznání, a to i díky skvělým přístrojům instalovaným v posledních letech na Zemi i ve vesmíru. Publikované vynikající fotografie budou tvořit součást tohoto povídání.

V roce 2012 odešli na věčnost i mnohé vynikající osobnosti. My si připomeneme legendárního Neila Armstronga, prvního člověka na Měsíci a Antonína Vítka, našeho nejvýznamnějšího odborníka na kosmonautiku.

Zdroj: TV NOE, autor: Jindřich Suchánek. Pozn.: Seriál Hlubinami vesmíru je na webu NÁŠ VESMÍR uváděn s laskavým svolením Jindřicha Suchánka (TV NOE), děkujeme!