Hvězdu v takové blízkosti černé díry astronomové ještě neviděli

Zdá se, že ve vesmíru je možné opravdu všechno. Kdybychom měli nad vším nechápavě kroutit hlavou, tak by nám asi brzy upadla. Příkladně nyní astronomové ohlásili objev hvězdy obíhající v těsné blízkosti černé díry.

Astronomové získali důkaz o existenci hvězdy, která obíhá kolem černé díry ve vzdálenosti asi 2,5 násobku vzdálenosti Země-Měsíc, což je přibližně 960 200 km. Hvězda, v tomto případě bílý trpaslík, černou díru oběhne jednou za 28 minut. Jde o binární systém, který astronomové pojmenovali X9 (47 TUC X9)

TIP:   Kosmická předpověď: Hvězdná záře rozpustí temné oblaky

K objevu přispěla data získaná prostřednictvím rentgenové orbitální observatoře Chandra, družice NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) a nesmíme také zapomenout na australský pozemní teleskop ATCA (Australia Telescope Compact Array). Objekt X9, který je od Země vzdálen asi 14 800 sv. let a nachází se v kulové hvězdokupě 47 Tucanae, byl pozorován už od roku 2015.

Zdroj: novinkykosmmonautiky.blogspot.com, nasa.gov, chandra.harvard.edu, foto: X-ray: NASA/CXC/University of Alberta/A.Bahramian et al.; Illustration: NASA/CXC/M.Weiss, video: Chandra X-ray Observatory