SERIÁL

Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem (1/2)

ŽEŇ OBJEVŮ 2012 | V první části tohoto pořadu se budeme pohybovat především ve Sluneční soustavě. Nejprve si připomeneme založení Evropské jižní observatoře a poté se už zastavíme u planety Merkur, kde svého času obíhala observatoř Messenger, která domů posílala nádherné snímky se skvělým rozlišením. To ale není zdaleka vše.

TIP:   Nové poznatky o atmosféře Marsu

V roce 2012 došlo k mimořádnému přechodu Venuše přes sluneční disk. RNDr. Jiří Grygar, CSc. poodhalí historii pozorování tohoto úkazu. Věděli jste, že další pozorování přechodu Venuše budou moci lidé spatřit až v roce 2117 a 2125?

A víte, že první, kdo předpověděl přechod Venuše přes sluneční disk byl Johannes Kepler a že jej později pozoroval v roce 1769 i mořeplavec, objevitel a astronom James Cook na Tahiti?

Další zastávkou bude planeta Mars. I tam jsou stále nové objevy. Připomeneme si manévry spojené s přistáním vozítka Curiosity, které byly tou nejšpičkovější technickou událostí. Následně se přesuneme k planetce Vesta. Obrázky z jejího výzkumu berou dech!

Zdroj: TV NOE, autor: Jindřich Suchánek, foto: JAXA/NASA/Lockheed Martin. Pozn.: Seriál Hlubinami vesmíru je na webu NÁŠ VESMÍR uváděn s laskavým svolením Jindřicha Suchánka (TV NOE), děkujeme!