Exoplaneta Beta Pictoris b v průběhu času

Velký dalekohled ESO (VLT) vytvořil úžasnou a doposud nevídanou sérii obrázků, která ukazuje pohyb exoplanety Beta Pictoris b okolo své hvězdy Beta Pictoris. Tato mladá hmotná exoplaneta byla poprvé objevena v roce 2008 pomocí přístroje NACO na VLT. Stejný vědecký tým pak sledoval exoplanetu v letech 2014-2016 za pomoci dalšího přístroje na VLT, SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument).

TIP:   Týden ESO s R Aquarii

Exoplaneta Beta Pictoris b se potom nacházela v takové blízkosti své mateřské hvězdy, že je žádný přístroj nedokázal rozlišit. Po dvou letech se ale Beta Pictoris b konečně znovu odpoutala od hvězdy a SPHERE ji znovu zobrazil.

SPHERE ukazuje Betu Pictoris b přímým pozorováním, nejedná se tedy o nepřímé odvození její existence. Většina známých exoplanet totiž byla objevena právě nepřímými metodami, tedy měřením, kterak planetární tělesa ovlivňují polohu nebo jasnost mateřské hvězdy.

Přístroj ESO SPHERE se specializuje na metodu přímého zobrazování a hledá exoplanety jejich fotografováním. Tento extrémně náročný úkol nám pak poskytuje obrázky vzdálených světů, jako je právě Beta Pictoris b, která se nachází ve vzdálenosti 63 světelných let, a to v souhvězdí Malíře (Pic).

Celá série obrázků dlouhoperiodické dráhy planety Beta Pictoris b, kde je světlo hvězdy Beta Pictoris potlačeno, byla zkompilována do titulního snímku a videa (viz níže).

Beta Pictoris b obíhá svou hvězdu ve vzdálenosti podobné vzdálenosti Slunce a planety Saturn, přibližně 1,3 mld. kilometrů, což znamená, že se jedná o mateřské hvězdě nejbližší exoplanetu, která kdy byla přímo pozorována.

Povrch mladé planety je stále horký, okolo 1500 °C. Záření exoplanety tak umožnilo přístroji SPHERE její objev, jakož i pořízení fotografií na její dráze. Jedná se o velký úspěch a určitou předzvěst nové éry v jednom z velmi vzrušujících a náročných odvětví astronomie, tedy objevování a popisování exoplanet.

Zdroj: ESO, foto & video: ESO / Lagrange / SPHERE consortium