Astronomové objevili ultramasivní černou díru o hmotnosti 40 miliard Sluncí

Astronomové využívající dalekohled Evropské jižní observatoře ESO s názvem VLT (Very Large Telescope) objevili obrovskou černou díru ukrývající se v centru objektu Holmberg 15A, což je superobří eliptická galaxie, která je centrálním a dominantním členem kupy galaxií pojmenované Abell 85. Hmotnost této černé díry se odhaduje na 40 miliard hmotností Slunce.

Astronomové již dlouho vědí o této třídě největších černých děr, které dostaly označení supermasivní černé díry. Typicky takovéto objekty, které se nacházejí v centrech velkých galaxií, dosahují hmotnosti v rozmezí 100 000 až 10 miliard hmotností Slunce.

Avšak centrální galaxie uvnitř obří kupy galaxií Abell 85 obsahuje gigantickou černou díru s hmotností zcela jistě převyšující výše uvedený limit 10 miliard slunečních hmotností. Astronomové referovali o černé díře takové velikosti jako o ultramasivní černé díře a doposud je známo pouze několik takovýchto potvrzených exemplářů.

TIP:   Byla jednou jedna modrá kometa...

Nově objevená ultramasivní černá díra se ukrývá uvnitř objektu Holmberg 15A, což je superobří eliptická galaxie nacházející se v centru kupy galaxií Abell 85 obsahující více než 500 galaxií. Od Země ji dělí asi 700 miliónů světelných let. Černou díru objevil astronom Kianusch Mehrgan se svými spolupracovníky z Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics and University Observatory Munich.

Získali jsme širokoúhlá spektroskopická data z Holmberg 15A, nejjasnější galaxie v centru kupy galaxií Abell 85, pořízená spektrometrem MUSE (Multi-Unit Spectroscopic Explorer) na dalekohledu VLT ve dnech 16. 11. 2017 a 10. 8. 2018,“ říká Kianusch Mehrgan.

Ultramasivní černá díra uvnitř galaxie Holmberg 15 A má odhadovanou hmotnost asi 40miliardkrát vyšší, než je hmotnost Slunce. „Jedná se o černou díru s největší hmotností určenou na základě přímé dynamické detekce ve známém vesmíru,“ dodávají astronomové.

Ve skutečnosti je zhruba dvakrát hmotnější než černá díra v galaxii NGC 4889 s odhadovanou hmotností 21 miliard hmotností Slunce nebo černá díra v galaxii NGC 1600 s hmotností 17 miliard Sluncí. Nově objevená černá díra je nejen nejhmotnější známou černou dírou, ale je také 4 až 9krát větší než předpokládaná galaktická výduť tvořená hvězdami.“

Zdroj: Hvězdárna Valašské Meziříčí, (sci-news.com, sciencealert.com), autor: František Martínek, foto: NASA / JPL-Caltech (titulní ilustrace), Juan P. Madrid & Carlos J. Donzelli, doi: 10.3847/0004-637X/819/1/50 (Holmberg 15A). Doporučený odkaz (odborný článek): K. Mehrgan et al. 2019. A 40-billion solar mass black hole in the extreme core of Holm 15A, the central galaxy of Abell 85. ApJ, in press; arXiv: 1907.10608