Astronomové objevili exoplanetu, která by podle současných teorií neměla existovat

Jedná se o plynnou obří planetu GJ 3512 b s přibližně poloviční hmotností našeho Jupitera obíhající po poměrně protáhlé dráze kolem červeného trpaslíka GJ 3512, který má hmotnost pouze desetiny našeho Slunce. GJ 3512 b se k mateřské hvězdě nejvíce přiblíží na vzdálenost 0,19 AU, naopak nejdál se na své dráze dostane na vzdálenost 0,48 AU. Planetární systém se nachází v souhvězdí Velké medvědice, a to ve vzdálenosti přibližně 31 světelných let od naší rodné hroudy. Rok na zmíněné exoplanetě trvá přibližně 204 dní.

TIP:   Jak vznikl náš Měsíc? Astronomové nabízí novou teorii

Objev tohoto pozoruhodného planetárního systému, za kterým stojí astronomové z Calar Alto Observatory používající přístroj CARMENES (Calar Alto high-Resolution search for M dwarfs with Exoearths with Near-infrared and optical Échelle Spectrographs), vzbudil velkou pozornost mezi odborníky i laickou veřejností.

Podle současně uznávané teorie totiž tak velké planety vznikají jen z velmi silných a hmotných protoplanetárních disků. Takové struktury jsou pak poměrně nestabilní a rozpadají se už ve fázi formování centrální hvězdy. Zdá se, že objev tak velké planety u tak malé hvězdy přiměje astronomy přehodnotit dosavadní teorie o vzniku planet. Studie byla zveřejněna v časopise Science.

Zdroj: novinkykosmonautiky.blogspot.com, exoplanety.cz, space.com, caha.es, foto: Guillem Anglada-Escude—IEEC/Science-wave, using SpaceEngine.org. Doporučené odkazy: GJ 3512 b: planeta, která nemá existovat? Teorie rozhodně nabourala (exoplanety.cz); Surprise! Giant Planet Found Circling Tiny Red Dwarf Star (space.com); CARMENES finds an anomalous planetary system that challenges our understanding of how planets form (caha.es); J.C. Morales, et al.: “A giant exoplanet orbiting a very low-mass star challenges planet formation models”, Science, 27 September 2019. DOI: 10.1126/science.aax3198